Platin, et ædelmetal de færreste holder øje med, af Michael Kastis

Økonomi, Penge, kontanter, metaller mv.
Post Reply
admin
Site Admin

Platin, et ædelmetal de færreste holder øje med, af Michael Kastis

Post by admin »

af Michael Kastis - link virker kun, hvis du er logget ind på FB

Platin har siden 1990 været dyrere relativ til guld. I 2000 til 2008 blev Platin i meget af perioden handlet til mere end det dobbelt sammenlignet med guld.

I øjeblikket handles Platin historisk lavt sammenlignet med Guld, da guld i skrivende stund koster 2,9 gange så meget som Platin (2861 mod 984 $ pr oz)

Jeg har tidligere delt links, som beskriver hvordan efterspørgslen på Platin for tredje år i træk er højere ift udbuddet, som før eller siden vil betyde langt højere Platinpriser ift nu.

Hvad der efter min mening er det vigtigste når det kommer til Platin, er ædelmetallets præstation i økonomiske vanskelige tider.

Tilbage i 1980 hvor Guld toppede med en pris på $850 pr oz, nåede Platin $960 når oz.

I kølvandet efter finanskrisen (GFC) i 2007/2008 nåede guld sin hidtidige top i nuværende cyklus i August 2011 (vi er efter min mening i et sekulært bull marked) på $ 1920 pr oz.

Platin toppede tidligere ift guld under GFC på $2290 pr oz i Marts 2008.

Den gennesnitlige pris for Platin i 2011 var højere sammenlignet med Guld, men en pris på $1719 pr oz ift Guld $1572 pr oz.

Platin vil med stor sandsynlighed toppe guld endnu engang i denne cyklus.

Det bedste ved ovenstående er, at guld er markant undervurderet, og vi skal efter min mening op i et niveau der hedder $8000-10000$ pr oz for Guld (ved nye QE- programmer, endnu højere), som dermed er lig en Platinpris på over $8000 pr oz ($ 984 nu).

Gentager historien sig ikke, og Platin denne gang ikke overgår guld, så er der stadig meget værdi at hente ved at handle Platin til nuværende priser.
admin
Site Admin

Re: Platin, et ædelmetal de færreste holder øje med

Post by admin »

af Michael Kastis (link virker kun, hvis du er logget ind på FB), som svar på en kommentar:

Når inflationen om lidt vil vise sit grimme ansigt igen, vil flere få øjnene op for hvor slemt det står til med det økonomiske system.

Flere vil ligeledes erfare, hvor stor en risiko det er, at have penge i banken, da kapital-kontrol om få år vil blive en realitet.

Til den tid vil det gå op for mange, at de eneste sikre havne er fysisk guld og sølv, hvor prisen vil være lige meget, da det er panikken der vil drive dem til at købe ædelmetaller.

Risikoen for deflation (faldende pengemængde relativ til produktion) er efter min mening ikke særlig stor, da denne vil være debitorerne værste mareridt (staterne er de mest forgældede).

Stater kan ikke beskatte den ekstra købekraft du og jeg vil få ved, at priserne falder, som samtidigt vil forværre deres egen gældssituation, da gælden bliver sværere at betale af.

Højere inflation (muligvis super/hyperinflation) ligger foran os, som vil lede til en valutakrise og ultimativt en statsgældskrise (som altid ender i storkrig).

Jeg ser ikke meget ‘downside risk’ på sølv, måske 10-15% max og ikke mere end 10% for guld.

Det er vigtigt at man forstår, at en lavere papir guld og sølvpris, ikke nødvendigvis betyder lavere priser på det fysiske metal, da disse er to forskellige markeder, som ultimativt vil afkobles fra hinanden (papirsmarkedet for guld er ca 100 gange større ift det fysiske, hvor det for sølv er ca 400 gange større).

Fra næste måned ser jeg, at krisen geopolitisk samt økonomisk vil eskalere, hvor den kommercielle del af boligmarkedet samt bankerne igen vil komme i fokus.
Post Reply